Monday, September 29, 2008

muhasabah Ramadhan

Apabila ramadhan menyusul pergi,
tangisan kedengaran dari malaikat,langit dan bumi,
bulan barakah tamat buat kali ini,
iblis dibebaskan kembali,
lalu bagaimanakah diri ini??
Apakah Ramadhan kita 'berisi'?
atau kurus melidi??

Ya Allah
sudah cukupkah diri ini dgn ibadah2,
sudah cukupkah diri ini dengan amal kebaikan,
sudah cukupkah diri ini dengan mengharapkan keampunan dari MU ya Allah...
sudah cukupkah diri ini dgn ketaqwaan dan kehambaan padaMU ya Allah,

Ya Allah,
sekiranya masih belum cukup maka pimpinlah aku yaAllah..
semoga amal ibadahku,amal kebaikan,harapan pengampunan atas dosa2 ku diterimaMU Ya Allah..
Semoga Ramadhan yang masih berbaki ini digarap dengan rasa ketaqwaan dan kehambaan padaMU Ya Allah...

Ya Allah sekiranya diri ini masih berada dalam lembah2 kedosaan dan kemaksiatan.
maka Kau ampunilah aku ya Allah...
Kau pimpinlah aku menjadi seorang yang baik disisiMU ya Allah...
aku hanyalah seorang hambaMU yang lemah yang masih mengharapkan hidayah dan petunjuk dari MU ya Allah....
maka Kau berikanlah padaku sepertimana Kau berikan pada hamba2 MU yang beriman...

Ya Allah,Ya Rahman,Ya Rahim...
Tuhan sekelian alam...
ya Rabbul Izzati...
Engkaulah yang MAHA BESAR tiada yang lain selainMU ya ALLAH...
cukuplah ENgkau bagiku YA ALLAH...

Ya Allah,
Aku mohon kepadaMU Ya Allah,
semoga aku diberi peluang menyambut ramadhan yang akan datang...
dan semoga amal ibadahku bertambah dan semoga imanku terpelihara,
Kau pimpinlah aku Ya Allah,
jadikanlah aku seorang yang beriman dan bertaqwa
dan sentiasa mengharapkan keampunan dan keredhaan dari MU YA ALLAH...

ameen ya RABBAL alameen...


No comments: