Saturday, November 22, 2008

Mintalah Pada Allah...


Kebaikan Allah sangat dekat dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengabulkan doa.Kitalah yg sering leka.Sebenarnya,secara naluri,kita sangat memerlukan untuk selalu meminta dan berdoa kepadaNya,tidak boleh bosan dan tidak boleh jemu.Jangan sampai kita berkata:" Saya sudah berdoa ,tetapi Allah tidak mengabulkan." Tetapi kita mesti merapatkan wajah kita ke tanah,sambil berseru: ya Zal Jalali Wal ikram." Kemudian kita mulai menyebut nama2 Allah yang indah itu dan sifat2 Nya yang mulia,hingga Allah mengabulkan permintaan kita atau memilihkan yang terbaik bagi kita.
"Berdoalah kepada Tuhanmu dgn merendah diri dan suara yang lembut."
(Surah Al-A'raf:55)

Salah seorang pendakwah menyebut dalam berbagai-bagai tulisannya bahawa ada seorang Islam bersama keluarganya pergi ke satu negara untuk meminta suaka.Dia meminta supaya dia diberi kewarganegaraan.Ternyata semua pintu tertutup baginya.Dia berusaha dengan segala upayanya untuk mencari jalan,namun semua usahanya buntu dan semua jln tertutup.Kemudian dia bertemu seorg alim dan warak,dan diceritakanlah keadaan yang sedang dialaminya itu.Orang alim dan waraktadi berkata:" Anda perlu bangun pada sepertiga terakhir waktu malam.Kemudian berdoalah kepada Tuhan.Sebab yg memberi kemudahan itu hanyalah Allah."
Ini sesuai dengan hadis Baginda Rasul:" Jika engkau meminta maka mintalah kpd Allah,jika engkau minta bantuan maka mintalah bantuan kpd Allah.Ketahuilah bahawa jika semua manusia berkumpul untuk memberi manfaat kpd mu dgn sesuatu mrka tidak akan mampu memberi manfaat kpdamu dgn sesuatu kecuali yg sudah Allah tetapkan untukmu."

Kata org islam itu:" Benar.Saya tidak lagi pergi ke mana- mana meminta bantuan org lain slepas itu.Tiap- tiap malam,pada sepertiga terakhir,saya selalu sembahyang sebagaimana dianjurkan oleh org alim tadi.Pada pagi harinya,saya menyeru kpd Allah dan berdoa kepadaNYa.Beberapa hari berikutnya,saya buat surat permohonan biasa untuk meinta kewarganegaraan,dan tanpa menggunakan perantaraan siapapun saya kirimkan surat itu.Hanya dalam beberapa hari kemudian saya terperanjat sekali di rumah,kerana saya dipanggil untuk mendapat kewarganegaraan.Keadaan saya ketika itu betul2 terperanjat."

"INGATLAH ALLAH KELAK ALLAH PASTI MENGINGATIMU"

No comments: