Saturday, October 24, 2009

CINTA ALLAH VS CINTA MANUSIA


pandangan ku lontarkan jauh nun di sana,

merenung kembali perjalanan hidup,

ranjau dan onak yang telah dilalui,

semua berputar sekali lagi dlm mindaku…

Ya Allah… jauhnya aku padaMU,

dalam mengejar cinta seorang bernama insan,

aku kecewakan dan abaikan engkau,

dalam mencari cinta hakiki seorang insan,

aku sering terleka dan lalai,

dalam mencari cinta hakiki seorang insan,

aku sering tersasar meletakkan kasih itu,

dalam mencari cinta hakiki seorang insan,

aku sering mengabaikan ‘cinta’ ilahi Rabbi,

dalam mencari cinta hakiki seorang insan,

aku sering mengabaikan kewajipanku pada ilahi,

dalam mencari cinta hakiki seorang insan,

aku sering melakukan kesilapan dengan dosa-dosa,

dalam mencari cinta hakiki seorang insan,

aku sering berkata ‘ala, dosa kecil jer… ’

dalam mencari cinta hakiki seorang insan,

aku tidak sedar yang dosa ku anggap kecil itulah yang ‘gelapkan’ hatiku,

dalam mencari cinta hakiki seorang insan,

aku buta dalam menilai cinta yg tulus dan ikhlas,

dalam mencari cinta hakiki seorang insan,

aku sering disakiti, dikecewakan dan ditinggalkan…

hatiku milik siapa???

adakah hatiku milik insan yang tidak tetap hatinya?

adakah hatiku milik insan yang cintanya ada batasan?

adakah hatiku milik insan yang cintanya sementara waktu?

adakah hatiku milik insan yang bermusim kasihnya?

adakah hatiku milik insan yang rapuh hatinya pada ilahi?

adakah hatiku milik insan yang tiada KALAM ilahi dalam hatinya?

adakah hatiku milik insan yang leka dengan duniawi?

adakah hatiku milik insan yang lupa akhiratnya?

inikah yang aku mahu letakkan hatiku padanya???….

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim…

baru aku sedari yang hatiku begitu jauh dariMU,

baru aku sedari yang hatiku terlalu kotor,

baru aku sedari yang hatiku ini ceteknya keimanan,

baru aku sedari yang hatiku penuh dengan sifat nifak,

baru aku sedari yang hatiku ini penuh dengan bisikan syaitan,

baru aku sedari yang hatiku ini penuh dengan duniawi…

Ya Hayyum, Ya Qayyum, Ya Latif…

ada padaMU sifat kekal…maka kekalkanlah hatiku menuju nurMU

ada padaMU sifat berdiri dengan sendiri… maka kuatkanlah hatiku dlm ranjau duniawi agar ku bisa berdiri dengan kekuatanMU,

ada padaMU sifat lembut… maka lembutkanlah hatiku menuju maghfirahMU…

Ya Allah, Ya Rabbi,

jangan Kau kelamkan hatiku dengan kegelapan dunia kini,

campakkan cahaya hidayahMU ke dalam hatiku,

moga dapat aku berikan sedikit,

cahaya itu buat mereka yang kegelapan,

semoga segala yang ku lakukan hanya untukMU,

hanya untuk merebut kasihMU yang Agung,

hanya untuk mencapai redhaMU,

di dunia dan akhirat….

Ameennn Ya Rabbal ‘Alamin….

2 comments:

sakurara said...

kena dengan situasi saya sekarang
moga Allah kuatkan hati kita
untuk lebih mencintai DIA dari segalanya..;')

Unknown said...

kadang2...cinta manusia yg kita rasa manis tu...sangat membinasakan....walaupun ianya fitrah...hati ttp perlu tabah utk menghadapinya...Allahurabbi....teapkan lah hati ini...