Sunday, May 25, 2008


Assalamualaikum...

Firstly,ana nk ucapkan selamat bercuti wat seme cikgu2..wah seronok bila cuti dah mula nih kan? yang ngaja kat sabah n s'wak seme blk...yela amik peluang time cuti gini utk bersama keluarga.. hmmm..time cuti juga adalah musim org kawen..huhu.. amik peluang wat knduri mase cuti..ana pun byk terima undangn dari shbt2 ana waktu sek dulu..ramai nk kna p nih...berderet2...huhu..seme kawan baik msti la p nyer... :)
SELAMAT PENGANTIN BARU BUAT SAHABAT ANA,HASRIL & AIDA yang baru di ijabkabulkan hari ni.... semoga anda berdua berbahagia hingga ke akhir hayat.Semoga di rahmati ALLAH sntiasa...

Nabi SAW dari Anas bin Malik, " Jika seorang hamba ALLAH itu menikah (kahwin), maka telah sempurnalah setengah (separuh) agamanya.Maka hendaklah dia bertakwa kpd Allah pada sesetengah yang lain" (Riwayat al-Hakim dan at-Tabrani)

Pesanan Ummu Hakim kepada puterinya pada malam pertama perkahwinannya :

" Anakku, engkau akan meninggalkan suasana tempat engkau dilahirkan, engkau akan meninggalkan sarang tempat engkau dibesarkan dan berpindah ke sarang lain yang belum pernah engkau kenal."

" Engkau memperolehi teman hidup yang belum biasa menemanimu. Ia menjadi berkuasa ke atas dirimu dan menjaga kehidupanmu. Kerana itu hendaklah engkau dapat menempatkan dirimu sebagai hambasahaya baginya, dan dengan demikian ia akan menjadi budak bagimu."

" Anakku, perhatikanlah beberapa sifat utama yang ku pesankan kepadamu, kerana hal itu akan menjadi bekal atau simpanan yang baik bagimu :

1) Temanilah suamimu dengan cara hidup sederhana, merasa cukup dengan apa yang ada, dan bergaullah dengan baik dan patuh.

2) Jagalah dirimu di hadapan matanya dan depan hidungnya agar engkau tidak kelihatan buruk dalam pandangannya, dan jangan sampai ia mencium bau yang tidak sedap dari badanmu. Bercelaklah kerana celak merupakan hiasan terbaik. Ketahuilah bahawa air adalah pengganti terbaik minyak yang tidak engkau punyai.

3) Perhatikanlah dengan baik waktu makan suamimu dan jagalah ketenangan di waktu ia sedang tidur, kerana rasa lapar akan menimbulkan kemarahan dan tidur yang terganggu biasanya juga membangkitkan kemarahan.

4) Jagalah keamanan rumahnya dan keselamatan hartanya serta peliharalah kehormatan suamimu dan hormatilah angota-anggota keluarganya. Sebab dengan menjaga keselamatan harta bendanya engkau akan mendapat penghargaan, dan dengan menghormati anggota-anggota keluarganya engkau akan mendapat perhatian yang baik.

5) Jangan sekali-kali engkau membicarakan rahsia suamimu dengan orang lain dan jangan pula engkau menentang perintahnya; kerana jika engkau menyebarkan rahsianya engkau tidak akan jujur terhadap dirimu, dan jika engkau menentang perintahnya ia akan marah kepadamu.

6) Janganlah engkau gembira di saat ia sedang merasa sedih, janganlah pula engkau kelihatan sedih bila ia sedang bergembira. Sebab yang pertama itu menunjukkan kependekan fikiranmu sedang yang kedua dapat mengeruhkan fikirannya.

7) Jadilah engkau orang yang paling menghormati suamimu, ia pasti akan menjadi orang yang paling besar memberikan penghargaan kepada dirimu. Jadilah engkau orang yang paling mudah menyetujui pendapatnya, ia tentu akan menjadi orang yang paling lama menemani hidupmu.

Ketahuilah engkau tidak akan dapat memperolehi keinginanmu sebelum engkau mengutamakan kesukaannya daripada kesukaanmu sendiri dan lebih mengutamakan kesenangannya daripada kesenanganmu sendiri, baik dalam hal-hal yang engkau sukai mahupun yang engkau tidak sukai. Semoga Allah menunjukkan pilihan yang baik bagimu."

Dipetik dari 'Mutiara Perkahwinan Menurut Ajaran Islam' tulisan Muhammad Ali Qutb

" Di antara tanda2 (kebesaran dan kekuasaan) Allah adalah Dia menciptakan dari jenismu pasangan2 agar kamu(masing-masing) memperoleh ketenangan(ketenteraman) dari (pasangan)nya dan di jadikan-NYA di antara kamu mawaddah dan rahmah.Sesunguhnya yang demikian itu benar2 terdapat tanda2 bagi kaum yang berfikir " (Ar-Rum:21)

No comments: