Tuesday, May 27, 2008

SKETSA CINTA??


CINTA YANG MENYATUKAN

" Hanya manusia yang sukakan Allah akan menyukai manusia yang lain yang juga sukakan Allah.Cinta yang SATU akan menyatukan manusia"
" Tapi tak semua kan?" ulangnya sekali lagi.
Saya diam.Jelas,penjelasan saya masih tak jelas lagi.Saya terima kelemahan saya.Bukan kerana kelemahannya, tapi kerana kelemahan saya.Saya diam mencari-cari makna dan kata.
" Jika awak diberi pilihan...untuk disukai oleh dua orang manusia.Pertama,manusia yang disukai Allah.Kedua, manusia yang dibenci Allah... yang mana satu awak pilih?"
Jelas,kali ini dia pula terdiam.Alhamdulillah.Dia berfikir dalam.Begitu saya mengharapkan.Saya tidak menganggap perbualan satu persaingan tetapi lebih sebagai satu perkongsian.
" Tentu saya memilih untuk disukai oleh orang yang disukai Allah." Dia menjawab akhirnya.
" Ya, itulah jawapannya.Apa gunanya disukai oleh orang yang dibenci Allah?sukanya tidak memberi manfaat.Bencinya tidak memberi mudarat.
"Ya kita tidak boleh menyukakan hati semua orang.Kita hanya perlu berusaha untuk menyukakan Allah...InsyaAllah nanti kita akan disukai Allah juga.Dan itulah rahsia kejayaan kita."


No comments: