Friday, October 31, 2008

Bermula di satu pengakhiran...


Entah kenapa,di hari lahir kali ini hatiku sayu sekali.Ucapan tahniah dan hadiah yang melimpah,tdk dapat mengusir segala kesepian yang menjengah.Hati terpasung oleh kata2 yang pernah di ucapkan oleh saidina Ali”

“manusia semua tidur,apabila mati baru mereka terja”

Kata-kata itu menusuk ke lubuk hati.merobek-robek sisa-sisa kegembiraan yang masih ada.Apakah aku masih tidur?Ah, tidur yang sangat panjang kalu begitu.Teringat pula kata imam Ghazali”

” Ada manusia yang sedang ketawa ria,sedangkan kain kafannya sedang dirobek-robekkan”

Ya, esok ulang tahun kelahiranku.Sudah hampir separuh abad aku bernaung di bawah langit-Mu ya Allah.Belum pun aku terasa menjadi hamba-Mu yang sebenar.Masih berpura-pura. Alangkah alpa dan berdosanya aku.Apakah sisa umurku masih panjang?atau hanya seketika lagi.Aku tak pasti.Ketika ramai teman mengucapkan selamat panjang umur,hakikatnya umurku semakin pendek.bukankah tarikh mati setiap insan sudah di tetapkan> Dan hari ini,esok dan lusa aku menapak lagi..semakin hampir pada tarikh kematianyang di janjikan.duhai tertipunya aku ketika menerima ucapan selamat hari jadi..selamat pulakah hari matiku?

’Siapalah aku’ Aku belum bersedia untuk bertemu dengan-MU ya ALLAH.Walaupun aku tahu,siapalah aku untuk menyatakan tidak dan tunggu.Ya Allah ..segala kekuatan hanya padaMU jua.KAU YANG MAHA TAHU apa yang terbaik untukku.Aku merayu pada-Mu ya ALLAH, pada tarikh ini.Untuk mengemis keampunan MU dengan tangan yang berdosa,dengan hati yang tercela.Jika tidak mengenangkan yang Engkau Maha Pengampun,aku tidak akan datang Ya Allah.Rasa malu dan hina untuk meminta.Apakah aku diterima?

Ya Allah, di hari ini,kupinta dileraikan kusut fikirku.Mohon dijinakkan nafsu liarku.Tenangkanlah gejolak hati ini.Wahai Yang Maha Adil,kutiplah aku untuk menumpang sekalipun di pinggiran rahmatMU.walau sering aku lupa,tetapi aku sentiasa mendamba.Entah mengapa gelombang rasa ini sering datang dan pergi.Gelombang mujahadah ini tidak pernah tenang.Jangankan mutmainnah,malah ammarah pula yang sering melanda.Kekadang aku sendiri bertanya , akukah ini?terasa diri bersalin dua,tiga dan..Ya Allah, jauhkan aku dari topeng munafik yang menipu daya ini.

Tak mampu menangis.Aku bukan Hanzalah yang mencurigai dirinya munafik walau taqwanya melimpah.Bukan juga Umar al-Khattab,yang tega memukul diri walaupun sedikit berdosa.Pun bukan seumpama Rabiatul Adawiyah yang sentiasa berkata:

” Sesungguhnya istighfarku memerlukan satu istighfar lagi”

Aku juga tidak mampu menangis kerana dosa..Hatiku keras amat.Kucuba menangis dengan rasa kesal.Tapi gagal.Mengapa aku tidak mahu menangis.Ya Allah,kerasnya hatiku ini.Mohon dilembutkan.Atau mohon aku diberi hati yang lain.Hati yang ada ini bagaikan sudah mati,Ya Allah.

Aku kembara telah jauh.Namun kolam hatiku kian keruh.Beban tambahberat,diriku kian penat.Urusan kian payah.Jiwa semakin gundah.Justeru mudah- mudahan di hari lahirku aku akan ’dilahirkan’ semula.Lahir sebagai insan yang sentiasa mengingati-Mu yang mampu hidup antara kekangan takut dan lingkungan harap.Takut,kalau-kalau dimurkai.Harap, minta-minta diampuni.

Hidup menanti mati.. Buat sahabat, teman dan kenalan..terima kasih atas ingatan kalian.Pada yang jauh,maafkan aku kerana gagal mendekat.Pada yang hampir, maaf kerana tidak pandai membelai.Akhirnya terimalah secebis kata ini (mungkin ini pun masih dari terowong jiwa kuyang gelap-gelita)

Pesanku dan jua untuk diriku:

”marilah kita hidup..

Seperti orang yang menanti mati

Kerana ingat mati itu

Akan mengecilkan segala derita

Akan mencairkan segala alpa

Kiranya inilah detik terakhir

Marilah kita mulakan semula

Walau yang masih tersisa

Hanya sedetik Cuma...

Itu lebih bermakna! ”

Permulaan yang baik?

Ah,kata pujangga,kita akan temui semula sesuatu di tempat yang kita kehilangannya.Dan sesuatu pengakhiran kekadang membawa kita kepada sesuatu permulaan yang lebih baik.

” in life,what sometimes appears to be the end is really a new beginning...”

”mudah-mudahan ini permulaan yang baik...Amin Ya Rabb...”

Hasil nukilan: Pahrol Mohamad Juoi

Penulis :majalah Anis...

1 comment:

TukangKritik said...

selamat menyambut hari lahir,semga kehidupan kita lebih bermakna dengan limpah rahmat tuhan pencipya alam